Człowiek posiada dwie półkule mózgu. Lewa półkula mózgu odpowiada za odbiór i tworzenie
mowy, natomiast prawa za odbiór i przetwarzanie bodźców dźwiękowych i obrazowych. Przewaga
bodźców prawopółkulowych, jakie dostarczają wysokie technologie, powoduje zaburzenia rozwoju
mowy.
Tak zwane bajki edukacyjne i te stworzone specjalnie dla dzieci nie dostarczają prawidłowego
wzorca układu narządów mowy podczas artykulacji. Nic nie zastąpi kontaktu z drugim człowiekiem.
Istnieje wiele aktywności, które możemy wykonywać z dziećmi, a które będą wspomagały prawidłowy
rozwój mowy dziecka – czytanie książek, wierszyków, granie w gry planszowe i słowne.
Używanie dotykowych ekranów nie wpływa pozytywnie na rozwój motoryki małej. Motoryka
mała jest ściśle związana ze sprawnością narządów mowy. Gładka tafla telefonu komórkowego czy
tabletu negatywnie wpływa na rozwój motoryki małej. Lepszym rozwiązaniem będą na przykład zabawy
paluszkowe, zabawa ciastoliną i innymi masami plastycznymi.
Dziecko do 2. r.ż. nie powinno nawet przebywać w pomieszczeniu, w którym jest włączony
telewizor. Nadmierna stymulacja skutkuje opóźnieniem kształtowania się umiejętności społecznych,
niepełnym rozumieniem mowy, nadpobudliwością, agresją, stanem ciągłego rozkojarzenia. Układ
nerwowy jest przemęczony z powodu szybko zmieniających się obrazów, migoczących kolorów oraz
głośnych dźwięków. Pamiętajmy, że dzieci nas nie słuchają, tylko naśladują. Jeśli rodzice nie stosują
wobec siebie ograniczeń w domu, przyczyniają się do powstania uzależnienia u dziecka.
Więcej na temat fonoholizmu, w poprzednim wpisie.
Weronika Bienioszek