Opisywana innowacja, to program edukacyjny, który bazuje na założeniach teorii integracji sensorycznej oraz multisensorycznym podejściu do zabawy i nauki. Jest to kompleksowe narzędzie do rozwijania i stymulowania zmysłów, usprawniania procesu zapamiętywania i budowania motywacji oraz pozytywnego nastawienia do nauki.
Autorki: Joanna Wasyluk-Skiba, Agata Wałach (Przedszkole nr 9 w Żorach), Karina Kret (Oddziały Przedszkole przy Szkole Podstawowej nr 9 w Orzeszu Zgoniu)
Główne założenia ogólne:
Bazując na różnego rodzaju ćwiczeniach, pracach plastycznych i naukowych, aktywnościach indywidualnych i grupowych, zajęcia stymulują wszystkie zmysły, przez co przyczyniają się tworzenia nowych połączeń między synapsami nerwowymi, które powstają w wyniku interakcji pomiędzy organizmem a środowiskiem. Dzięki temu procesy myślowe przebiegają sprawniej i są efektywniejsze.
Zajęcia przewidziane są dla dzieci w wieku 3-7 lat.
CEL GŁÓWNY
- Usprawnienie integracji sensorycznej w celu zapewnienia harmonijnego i wielokierunkowego rozwoju oraz doskonalenia umiejętności przedszkolnych.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Stymulacja wszystkich zmysłów.
- Aktywizacja wielu kanałów sensorycznych w celu lepszego przetwarzania informacji nabytych podczas zabawy i nauki.
- Wzrost wiary we własne możliwości.
- Rozwój twórczego myślenia i kreatywności.
- Rozwijanie umiejętności samodzielnej zabawy i nauki.
- Wzrost efektywności nauczania.
- Zwiększenia motywacji i przyjemności z zabawy i uczenia się.
- Pobudzanie ciekawości poznawczej dzieci.
OCZEKIWANIE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
- Zajęcia staną się dla przedszkolaków jeszcze atrakcyjniejsze i bardziej angażujące.
- Zwiększy się ciekawość poznawcza dzieci.
- Efektywność nauczania wzrośnie.
- Zostanie zapewniony harmonijny i wielopłaszczyznowy rozwój dzieci.
- Zwiększy się kreatywność przedszkolaków.
- Zwiększy się motywacja dzieci do zabawy kierowanej i nauki.
EWALUACJA
- Innowacja zakłada systematyczną, bieżącą ewaluację zajęć poprzez obserwowanie postępów uczestników zajęć.
- Na zakończenie zajęć przeprowadzona zostanie ankieta ewaluacyjna wśród rodziców.
- Szczegółowa analiza wyników ankiety ewaluacyjnej oraz postępów przedszkolaków pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów oraz zaplanować dalsze działania.
- Wszystkie wnioski i wyniki analiz ankiet ewaluacyjnych zostaną opracowane w sprawozdaniu i przedstawione dyrektorowi placówki.