Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i obejmować będą następujące działania:
- czytanie bajek, opowiadań i wierszy terapeutycznych – głównie w czasie poobiedniego odpoczynku;
- rozmowy nt. omawianych emocji, burze mózgów, metoda projektu;
- plastyczne interpretacje omawianych emocji;
- przedstawienia teatralne, rozmowy z użyciem pacynek, odgrywanie scenek;
- zajęcia z wykorzystaniem elementów terapii TUS;
- materiały dydaktyczne w Kąciku Emocji nt. omawianych emocji.
Autorki: Joanna Wasyluk-Skiba, Agata Wałach (Przedszkole nr 9 w Żorach), Karina Kret (Oddziały Przedszkole przy Szkole Podstawowej nr 9 w Orzeszu Zgoniu)
Cel ogólny: Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich zdrowia psychicznego
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozróżniania oraz nazywania emocji.
- Kształtowanie umiejętności interpretowania sytuacji, radzenia sobie z emocjami.
- Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów.
- Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości.
- Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe.
- Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi.
- Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań.
Przewidywane osiągnięcia – rezultaty
Dzieci:
- Rozpoznają i potrafią nazwać swoje emocje.
- Zachowują się zgodnie z przyjętymi normami.
- Znają różne konstruktywne metody na opanowanie złości, agresji
- Komunikują swoje potrzeby i uczucia w sposób werbalny i niewerbalny.
- Lepiej rozumieją siebie nawzajem.
- Dostrzegają w sobie pozytywne cechy, własną wartość.
- Starają się pokonywać przeszkody bez używania przemocy.
- Lepiej radzą sobie z panowaniem nad swoimi emocjami.
- Wiedzą jak postępować w sytuacjach konfliktowych.
Nauczyciel prowadzący:
- Realizuje tematykę w innowacyjny sposób.
- Doskonali warsztat poprzez obserwację i samoocenę własnej pracy.
- Poszerza swoją wiedzę na temat rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci.
- Jest aktywnym uczestnikiem odpowiadającym na potrzeby dziecka, wspierającym podczas zauważanych u dziecka trudności.
- Zauważa i wspiera pozytywne zachowania dzieci.
Rodzice:
- Doskonalą kompetencje wychowawcze.
- Wzmacniają więzi emocjonalne z dzieckiem.
Wpływ na przedszkole:
- Podniesienie jakości pracy.
EWALUACJA
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
rozmowy indywidualne i grupowe z dziećmi.
obserwacje grupowe oraz indywidualne;