Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i obejmować będą następujące działania:

  • czytanie bajek, opowiadań i wierszy terapeutycznych – głównie w czasie poobiedniego odpoczynku;
  • rozmowy nt. omawianych emocji, burze mózgów, metoda projektu;
  • plastyczne interpretacje omawianych emocji;
  • przedstawienia teatralne, rozmowy z użyciem pacynek, odgrywanie scenek;
  • zajęcia z wykorzystaniem elementów terapii TUS;
  • materiały dydaktyczne w Kąciku Emocji nt. omawianych emocji.

Autorki: Joanna Wasyluk-Skiba, Agata Wałach (Przedszkole nr 9 w Żorach), Karina Kret (Oddziały Przedszkole przy Szkole Podstawowej nr 9 w Orzeszu Zgoniu)

Cel ogólny: Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich zdrowia psychicznego

Cele szczegółowe:

  1. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozróżniania oraz nazywania emocji.
  2. Kształtowanie umiejętności interpretowania sytuacji, radzenia sobie z emocjami.
  3. Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób.
  4. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów.
  5. Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych.
  6. Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości.
  7. Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe.
  8. Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi.
  9. Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań.

Przewidywane osiągnięcia – rezultaty

Dzieci:

  1. Rozpoznają i potrafią nazwać swoje emocje.
  2. Zachowują się zgodnie z przyjętymi normami.
  3. Znają różne konstruktywne metody na opanowanie złości, agresji
  4. Komunikują swoje potrzeby i uczucia w sposób werbalny i niewerbalny.
  5. Lepiej rozumieją siebie nawzajem.
  6. Dostrzegają w sobie pozytywne cechy, własną wartość.
  7. Starają się pokonywać przeszkody bez używania przemocy.
  8. Lepiej radzą sobie z panowaniem nad swoimi emocjami.
  9. Wiedzą jak postępować w sytuacjach konfliktowych.

Nauczyciel prowadzący:

  1. Realizuje tematykę w innowacyjny sposób.
  2. Doskonali warsztat poprzez obserwację i samoocenę własnej pracy.
  3. Poszerza swoją wiedzę na temat rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci.
  4. Jest aktywnym uczestnikiem odpowiadającym na potrzeby dziecka, wspierającym podczas zauważanych u dziecka trudności.
  5. Zauważa i wspiera pozytywne zachowania dzieci.

Rodzice:

  1. Doskonalą kompetencje wychowawcze.
  2. Wzmacniają więzi emocjonalne z dzieckiem.

Wpływ na przedszkole:

  1. Podniesienie jakości pracy.

EWALUACJA

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

rozmowy indywidualne i grupowe z dziećmi.

obserwacje grupowe oraz indywidualne;

Skip to content