Koordynatorzy: mgr Klaudia Kurpińska, mgr Agata Wałach

Innowacja realizowana jest w grupie: 5,6 latków „Żabki” oraz w grupie 5 latków „Pingwinki”

Cel główny: Edukacja matematyczna wykorzystująca w procesie nauki potencjał mózgu dziecka przede wszystkim podtrzymując umiejętność subitacji

Cele szczegółowe:

– rozpoznawanie liczebności;

– nabywanie i doskonalenie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia oraz dzielenia;

– wnioskowanie;

– przejście od myślenia skonkretyzowanego po myślenie abstrakcyjne;

– wsparcie całościowego rozwoju dziecka w obszarach: poznawczym, emocjonalnym, społecznym oraz fizycznym.

Twórcą Matematyki intuicyjnej jako metody był Amerykanin Glenn Doman. Wyjątkowość metody opiera się na wykorzystywaniu i podtrzymywaniu fenomenalnych zdolności mózgu dziecka takich jak: spostrzegawczość, umiejętność wnioskowania i odkrywania reguł.

W matematyce intuicyjnej przede wszystkim skupiamy się na subitacji, czyli na umiejętności polegającej na określaniu liczebności zbiorów. Edukacja matematyczna rozwijana jest w sposób zintegrowany z ogólnym/całościowym rozwojem dziecka. Dzięki metodzie przeprowadzamy dzieci przez proces od myślenia skonkretyzowanego do myślenia abstrakcyjnego.

Narzędziem obligatoryjnie wykorzystywanym w metodzie są białe plansze z czerwonymi lub czarnymi kropkami. Od początku stosowania metody prezentujemy dzieciom tego typu karty i informujemy jaka jest liczebność kropek – rezygnując z przeliczania. W kolejnych etapach przy wykorzystaniu plansz z kropkami uczymy dzieci dodawać, odejmować, mnożyć oraz dzielić. Innym typem plansz stosowanych w metodzie są plansze ze znakami matematycznymi, cyframi i liczbami. Matematyka intuicyjna bazuje na sekundowych prezentacjach kart w myśl dwóch zasad: systematyczności oraz powtarzalności. Metoda jaką jest Matematyka intuicyjna ma charakter alternatywny i uzupełniający; ma za zadanie wspierać codziennie działania
w zakresie rozwijania u dzieci umiejętności matematycznych.

Skip to content